Vakantie Portugal, Montinho da Luz en Sevilla

20 september 2019 - Faro, Portugal

Hierbij een verslag van de eerste vier dagen van onze vakantie. Misschien veel leesvoer, maar plaatjes kijken kan natuurlijk ook ;-)

Montinho da Luz, Moncarapacho - dag 1

Om 2:30 uur ging de wekker ... WIE heeft dat bedacht??? ... hmm ikzelf door een vroege vlucht te boeken. De bus om 3:10 uur, 3:30 uur op Schiphol voor onze vlucht van 5:30 uur naar Faro, Portugal.

Het is rustig op Schiphol, alles verloopt heel gemakkelijk en soepel (ok, ik moest wel m'n handbagage koffertje ondersteboven keren en gekeken werd of ik een drugs mee had).

De vlucht ging ook keurig op tijd en we waren binnen een poep en een scheet in Faro.

Heerlijk om er weer te zijn, de auto stond al klaar en we hebben onze spullen in het huis neergelegd. We zijn daarna meteen naar de supermarkt in Olhao gereden om de koelkast te vullen.

Meteen daar weer na (ja energie voor 10) zijn we naar Fuseta gereden om te eten in het haventje daar. Een lokaal visrestaurantje waar Arjen al jaren wil eten maar wat steeds maar niet lukte om allerlei redenen.

Hoera, er was nog plek en enkele minuten daarna ... een bomvol terras! We hebben er echt super heerlijk gegeten, Arjen sardientjes en ik zalm die werkelijk zo ongelofelijk lekker was, ik at mijn vingers er bij op. Op een gegeven moment klonk er een sirene, net zoals bij ons op de eerste maandag van de maand. Wij nog denken, ja het was wel een maandag, nee niet twaalf uur en ook niet de eerste maandag van de maand. De locals naast ons konden ons vertellen dat deze sirene elke dag gaat als de vissers weer terug komen in de haven. En op altijd een ander tijdstip, afhankelijk van het tijdstip van het tij. Grappig om te weten.

Inmiddels stond aan de overkant een enorme rij mensen te wachten om ook te kunnen gaan eten. Opvallend ook dat veel locals hier eten, is een goed teken.

Vol en voldaan zijn we richting het huis gegaan. Even heerlijk op het terras zitten, Arjen was in de auto al aan het ja-knikken, en binnen een paar seconden lag hij dan ook te slapen in de stoel, mijn lijf schreeuwde dat het "even" wilde liggen ... 2,5 uur later werden we wakker. Zooo dat was even lekker en hard nodig.

Mirel kwam ons gezellig even welkom heten (had ze al eerder gedaan maar waren we er nog niet) en met z'n drietjes hebben we heerlijk zitten borrelen en hapjes gegeten.

Wij lagen er vervolgens weer om 22:00 uur in .... slaaaaaaaapen!!!!

Montinho da Luz, Moncarapacho - dag 2

Zo vanmorgen om 9:15 uur wakker, wat een lange nacht geslapen. De muggen trouwens niet, die hadden een feestmaaltje aan ons. En ze zijn klein ... voor je ze ziet heb je ze al gevoeld ... aiii, jeukerig dingetje.

Na rustig te zijn opgestart besloten lekker hier te blijven en we hebben dan ook de hele dag bij het zwembad gelegen en heerlijk boeken gelezen. Het ontstressen is nog wel een dingetje, ik merk dat ik toch nog wel wat onrustig ben en pas aan het eind van de dag komt enigzins de rust.

We zijn in de avond gaan eten bij Antonio in Moncarapacho, ook daar was het weer heerlijk en na het eten weer terug om op tijd weer naar bed te gaan. Hoezo rustig aan doen ... lukt al aardig.

Sevilla, Spanje - dag 3

Vanmorgen werd ik om 5 uur al weer wakker, waarom??? Dan maar wat lezen en wachten totdat de wekker gaat. Ja een wekker in de vakantie, we gaan om 7 uur rijden richting Sevilla, het is 1u en 3kwartier rijden. We komen daar dan tegen 9 uur aan, maar daar is het dan al 10 uur. Uurtje later dus.

We komen aan bij Hotel Europa Sevilla en na mailcontact te hebben gehad kunnen we wel al de auto parkeren in de garage een straatje verderop. Er gaat een Spaans mannetje mee (eentje zoals je ze kent uit de boekjes, met strak achterover gekamd haar vol gel en een dun streepje van een snorretje en vooral in rap Spaans praten zonder zich af te vragen of ik dat wel versta).

De auto moet in een zeer smalle lift naar de 1e etage om hem daar te parkeren.  Onze tas kunnen we bij het hotel achterlaten, fijn.

We zitten echt midden in het centrum van Sevilla, vlak bij de kathedraal. Echt zo centraal, heerlijk. De eerste indruk is druk, veel, heel veel toeristen, mooi, oud, gezellig, levendig etc etc.

We hebben eigenlijk de hele dag rond gelopen in de stad, van terras naar terras. Heerlijk mensen gekeken, gegeten en gedronken. We zijn ook nog even binnen gelopen bij de kathedraal. Indrukwekkend groot, mooi houtsnijwerk en veel goud wat er blinkt.

In de middag hebben we ingechecked bij het hotel. Bij de kamer aangekomen nam de claustrofobie het over van mij ... SHIT ... zo niet leuk ;-( Het was echt een mooie en grote kamer maar een piep klein raampje met een dik hek ervoor en verder geen uitgang, terwijl dat raampje op een mooi plateau uitkomt ... waarom dan niet open??? HELLUP, ik kon mezelf niet echt vermannen ...

Maar Arjen heel lief naar beneden en ze hadden nog een kamer over op de 1e etage, veel kleiner (geen probleem, je slaapt er tenslotte alleen maar) en een heel grote deur met frans balkonnetje aan de straat. Ik was zo ontzettend blij dat ze het hebben opgelost, echt dankbaar!!!

We hebben heerlijk tapas gegeten bij Bar Pelayo, een aanrader mocht je nog eens naar Sevilla gaan. We bestelden 5 gerechtjes nou ... laat dat jes maar weg. Het zijn bijna hele gerechten en we vreesden al of we niet hele dishes hadden besteld in plaats van tapas. Maar nee hoor, de rekening loog er niet om. Het was maar 32 Euro (incl. drankjes) en het waren dus ook echt maar tapas.

In de avond ook weer heerlijk door de stad geslenterd, sommige gebouwen prachtig verlicht, ook weer genoten van de levendigheid hier in de stad. We lagen toch ook wel weer redelijk op tijd op bed. Lekker slapen.

Sevilla, Spanje - dag 4

Vanmorgen wakker geworden rond uur of 9, mooie tijd. Na rustig te zijn opgestart zijn we een ontbijtje gaan doen ergens in de stad. Het weer is weer zonnig en lekker. In de midddag is het zo'n 29 graden maar niet vervelend en het is goed te doen.

We slenteren weer wat door de stad, dit keer een gedeelte wat we nog niet hebben gehad. We komen bij de Metropol Parasol terecht een imposant houten bouwwerk wat ooit is neergezet om de stad van wat meer schaduw te voorzien. Nou dat laatste geloven we wel en zien we niet direct (groot gedeelte eronder is nl. bebouwd), maar mooi is het wel.

We zijn naar boven gegaan en daarvandaan heb je een ongelofelijk mooi uitzicht over de stad. Echt prachtig. Ook het bouwwerk is zo mooi. Echt knap hoe het in elkaar is gezet. Ook dit is weer een aanrader om te bezoeken en er omhoog te gaan.

Weer hebben we heerlijk tapas zitten eten, buiken vol en zo weer richting Montinho da Luz gereden. We kwamen daar om 16:15 uur aan en hebben toen nog even heerlijk bij het zwembad gelegen. Echt zalig hoor. We zitten nog zo vol van de tapas dat we niet meer hoeven te eten.

Wist je dat:

• als je heerlijk tot rust wil komen, je echt een keer naar Montinho da Luz, Moncarapacho moet gaan
  • er heel heel veel Aziatische toeristen in Sevilla rond lopen
  • de spaanse dametjes er vaak heel tip top uit zien, vooral in de avond
  • er in Sevilla op elke 10 meter een souvenirs winkeltje zit
  • deze ook allemaal hetzelfde verkopen
  • dat er ook heel veel winkels zijn over het stierenvechten en flamenco dansen
  • er ook heel veel zwervers/bedelaars zijn
  • er ook veel mensen zijn die je wat willen aansmeren
  • de stoplichten voor rechtsafslaan gelijk op groen gaan met voetgangers die rechtdoor oversteken?
  • het verschil tussen weg, fietspad en stoep soms heel onduidelijk is waardoor je door flink getoeter beseft dat je verkeerd loopt?
  • er heel weinig engels wordt gesproken en ze gewoon doorratelen in het Spaans
  • je echt tapas moet gaan eten (bar Pelayo is een aanrader)
  • er een overschot is aan scooters, 1 op de 3 motorvoertuigen is een scooter

20190917_16343220190918_08282320190918_14192920190918_10385920190918_143046(0)20190918_14390520190918_15515520190918_18552620190918_12082220190918_19322620190918_19412120190920_10165920190919_10280520190918_20414220190918_21443320190919_12340720190919_13042820190919_13094020190919_13203620190919_13550920190919_141814

1. Sylvia van Bakel:
    20 september 2019
    Klinkt weer helemaal goed. En fijn al die tips over Sevilla hoef ik geen boekje te kopen hahaha. O even over die muggen........daar wordt wat aangedaan??? Ze weten mij ook altijd feilloos te vinden 🙄🤯. Geniet nog een weekje van de rust hahaha.
    Tot snel 😘